Fotbollsfans spenderar 319 miljarder kronor per säsong på sina utländska favoritklubbar

25 september 2012

supreme-card-gold-mastercardEn färsk studie från MasterCard visar att en ny och dedikerad grupp fotbollsfans – ”Fans utan gränser” – lägger så mycket pengar på att följa sina utländska favoritklubbar varje säsong att de skulle kunna köpa 562 Fernando Torres

Stockholm, 18 maj 2012 – Inför finalen i UEFA Champions League presenterar MasterCard, som officiell sponsor, en ny typ av fotbollsfans inom Europa. Tillsammans spenderar de svindlande 319 miljarder kronor varje säsong på att följa sina utländska favoritklubbar.

Den nya och växande gruppen av europeiska fotbollsfans, ”Fans utan gränser”, identifieras i en studie genomförd av MasterCard tillsammans med European Business School (EBS). För den samlade summa som de nya fotbollsfansen varje säsong lägger på supporterprylar, resor till matcher, eller betal-tv för att följa sina favoritklubbar hemifrån skulle man kunna finansiera bygget av 100 Fußball Arena München, köpa 372 stycken Cristiano Ronaldo eller 562 Fernando Torres.

Resultaten från studien, som släpps inför årets UEFA Champions League-final där FC Bayern München möter Chelsea FC på Fußball Arena München lördagen den 19 maj, visar att en fjärdedel av Europas fotbollsfantaster (41 miljoner) klassas som ”Fans utan gränser”, med FC Barcelona som det mest populära utländska laget (29 procent), följt av Real Madrid FC (10 procent) och Manchester United FC (8 procent).

”MasterCards studie undersöker beteendeförändringar hos fotbollsfans. Vi tittar på hur förändringar i sättet kring hur de ansluter sig till fotbollsklubbar påverkar deras konsumtion. Det är fascinerande att se supportrar använda nya strategier, som att börja följa utländska klubbar, för att komma ännu närmare spelet och uppleva fler obetalbara fotbollsminnen”, säger Pernilla Winberg Babtist, marknadschef MasterCard, Norden och Baltikum.

Leave a Comment

Previous post:

Next post: