Ny app hjälper till i kundkorts djungeln!

27 augusti 2012

flatwallet app iphoneAlla butiker med självaktning har dem och plånboken fylls snabbt på med nya. Det handlar om våra kundkort och bonuscheckar. Men djungeln av rabatter gör det krångligt att jämföra olika kundklubbar och nyttan för konsumenten är klart överskattad menar experterna.

Som konsument blir du översköljd av erbjudanden om specialpriser om du blir medlem i en viss butik. För företagen är det en viktig del i arbetet att knyta kunderna närmare till sig och på ett effektivt sätt bygga upp ett kundregister. Hanteringen av korten kostar företagen en del men få vill avvara möjligheten att kunna skräddarsy sina erbjudanden.

Frågan är då vad du som kund egentligen tjänar på att vara medlem.

Visst kan det vara lönsamt att ha kundkort i butiker där du vet att du handlar regelbundet, till exempel kläder och bensin. Men Claes Hemberg, sparekonom på Avanza Bank, är kritisk till korten.

–Rabattkortet är en reklampelare rakt in i plånboken. Det påminner oss om var vi ”borde gå”. Risken med kort är att vi ägnar för mycket tid till jakten på småpengar och att vi helt missar vardagens stora pengar, säger Claes Hemberg.

–De stora utgifterna i privatekonomin är inte mat och bensin, det är boende, sparande, bil, turism och telekom. Det är där vi ska sätta in stöten, fortsätter han.

Bodil Hallin, familjeekonom på Ikano Bank, tycker att det viktigt att man funderar igenom om man verkligen har behov av att vara medlem.

–Jag tycker det är bra med kundkort, men det är viktigt att man frågar i butiken hur stor bonus det handlar om. Det är också viktigt att man inte jagas till att handla mer än man tänkt sig, och bara väljer företag som man gillar, säger Bodil Hallin.

Ett traditionellt medlemskort på bensinbolaget OKQ8 ger till exempel 2 procent på allt du köper på bensinstationen och även rabatt när du tankar. Motsvarande kort hos konkurrenten Statoil ger 1 procent om du tankar över 1200 liter. Enligt Peter Malmgren, chef för marknad- och försäljning på OKQ8 Bank, har intresset för medlemskort ökat konstant.

–Den stora nyteckningen sker framför allt på vårt Visakort. Kortet ger bonus på allt du handlar, även i andra butiker utanför OKQ8-sfären. Det betyder att du kan handla på Ica, dra ditt Icakort och få bonus. Sen betalar du med ditt OKQ8 Visa och får bonus därigenom också, säger Peter Malmgren.

Hur ser trenden ut framöver?

–Jag tror att vi går mot en utveckling med färre kort i plånboken och i stället får ett kort där allt är samlat. Den största faran med kundkorten i dag är att konsumenten upplever att det blir för många, säger Peter Malmgren.

Men att jämföra olika kundkort är svårt och djungeln av rabatter är nästintill omöjlig att genomskåda. Samarbetsorganisationen Sveriges konsumenter är kristisk och menar att nyttan av kundkorten är klart överskattad.

–Var och en får bestämma vad som är bra eller dåligt men man ska vara medveten om vad det innebär att teckna ett kundkort. Min uppfattning är att nyttan för de flesta konsumenter i slutändan är klart begränsad. säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges konsumenter.

Kundkorten avslöjar också dig som konsument. Genom korten kan ditt köpbeteende kartläggas i detalj.

–Det finns inget som en gratislunch, det ska man vara medveten om. Kundkorten är ett sätt för bolagen att samla på sig personuppgifter som de sedan kan spara i sina register. Genom att hålla koll på vad du köper kan de också skapa en profil på ditt köpbeteende som går att använda i riktad marknadsföring, säger han.

Vilken utveckling skulle du vilja se?

–Det har blivit ett heltidsjobb att vara en duktig konsument. Att jämföra olika kundklubbar är svårt, det är en djungel av rabatter och de olika bonusstegarna är ganska komplexa, säger Jan Bertoft som efterlyser ett lättare sätt att jämföra korten.

Leave a Comment

Previous post:

Next post: